Verslag Westerbork

Westerbork, 19 januari 2014

De survivalrun vandaag zit er weer op. Ik bedoel onze W-day in de mooie Drentse dreven.

Iedereen is met het rode armbandje gefinisht. Dat is wel een felicitatie waard; ik ben trots op jullie.

Vanochtend stapte ik rond 8 uur (vreselijk vroeg, zeker voor mij) in de auto en constateerde dat het weer goed was.

Onderweg naar Westerbork weinig drukte op de weg. Alleen op de N381 was er een verkeersdeelnemer die zich meer dan strikt aan de 80 km dacht te moeten houden. Na een goed uurtje was ik ter plekke: het parkeerterreintje bij de kerk.

Vlug naar de sporthal De Börkerkoel waar Sam en de Ponsen Brothers al op mij (?) zaten te wachten. Zij zouden starten in de 5 km kidsrun.

Het duurde nog een hele poos voordat de anderen verschenen, ze hadden er al lang moeten zijn omdat we om half tien gezamenlijk zouden inlopen.

Niet compleet zijnde hebben we een korte warming-up gedaan en vervolgens ons richting de startplaats begeven.

Tien voor tien de start van Sam en Thomas Anne. Dat ging meteen al van dik hout. Vijf minuten later was het de beurt aan Jort, Lucas en de andere Thomas. Simon zou ook meestarten maar was er niet, ja pas toen zijn startgroep al weg was. Voortaan graag eerder aanwezig zijn en dat geldt voor bijna iedereen!! We hebben nog kunnen regelen dat Simon in de daarop volgende groep kon starten en toen was ook Simon op weg voor een avontuurlijke loop met onderweg 22 obstakels en als finale de eindhindernis. Onderweg stond ik op het punt dat jullie uit het drassige stuk bouwland kwamen en zo te oordelen was een ieder nog in goeden doen. Het was daarvandaan niet zo heel ver meer naar de verlossende bel. Van jullie was Sam net even sneller dan Jort en dat werd beloond met de 16e en 17e plek in de uitslag. Heel goed gedaan als je bedenkt dat er 76 deelnemers in deze 5km kidsrun (die was als JSC waardig geafficheerd maar dat niveau had het volgens mij zeker niet) waren gefinisht.

Nadat allen waren gefinisht had ik royaal de tijd om te lunchen en de krant te lezen. Om kwart voor een waren een paar van onze koppels al in de sporthal  present. Ook nu waren er weer laatkomers. Niet te geloven. Om half twee ben ik met de overgebleven koppels (koppels Elsa/Berber, Gijs/Freek en Gilliën/Piter waren toen al gestart) naar de manege ingelopen en daar de rest van de opwarmsessie gedaan.  Jammer dat Niels en Joeri meenden zich hiervan te moeten onttrekken maar dat zal wel een misverstand zijn geweest. Hoe dan ook: alle koppels begonnen aan hun opdracht met een fraaie budgyswing. Koppel Politiek/Hoen kon gelukkig nog worden veranderd in koppel Politiek/de Jong (nu hoefde geen van beiden alleen te lopen) want helaas was Jelte nog steeds ziek. Onze duo’s hebben hun beste zondaagse beentje voorgezet en dat resulteerde in prima prestaties. Van de 130 gestarte koppels was ons koppel Niels en Joeri met een 7e plaats (!) ongeëvenaard. Ze hadden 35 seconden voorsprong op het Wergeaster koppel Gijs en Freek die de meer dan uitstekende 9e plaats pakten. Ook de andere koppels waren goed op dreef en hebben meer dan hun best gedaan om de verloren tijd tijdens het wachten bij sommige hindernissen ongedaan te maken. Klasse zeg! Na nog een kop koffie in de sporthal ben ik huiswaarts gegaan en was na vijven weer thuis. Een lange enerverende maar toch uiterst vruchtbare sportdag vond zijn einde languit op de bank.

Imco van der Wal.

De uitslagen:

5 km kidsrun (76 gefinishte deelnemers)

16e         Sam                       37.10
17e         Jort                        37.21
25e         Thomas P              40.10
30e         Lucas                    40.38
38e        Thomas N              42.16
50e        Simon                    46.47

8 km koppelrun (119 gefinishte koppels)

7e           Niels en Joeri                    1.07.12
9e            Gijs en Freek                    1.07.47