Actueel 27-04-2024
Pas op voor de bijen
Kadeversterking rondom survivalgebied
SVL Nieuwsbrief 30 december 2023
Ontvang je geen E-mail van de vereniging?
Leveren van een bijdrage aan de Bikkelrun
Trainers gezocht

Za 27-apr-2024
Kollumerzwaag
Verslag 16e Survivalrun Wesepe 2014

Zondag 30 maart 2014. Het is zomertijd. Dat is te merken want op de afgesproken tijd van half tien was nog lang niet iedereen in het prachtige en pittoreske (maar niet heus) dorpje Wesepe aanwezig. Jammer want ik had een ieder nog zo gewaarschuwd op tijd te komen maar dat was dus niet goed doorgedrongen. Incompleet zijn we aan de warming-up begonnen en om tien uur mochten onze eerste bikkels – en dat was meteen ook de grootste groep – van start gaan. Nog voor half elf was iedereen op weg voor een survivalrun die goed te doen was. In elk geval gemakkelijker dan de vorige in Kootstertille. Allen haalden met rood armbandje en ook een gekleurd enkelbandje de eindstreep, in dit geval het luiden van de finishbel.

Bij een van de hindernissen op het laatste gedeelte van de run heb ik jullie allemaal voorbij zien komen, aangemoedigd en op de foto gezet voor zover dat lukte. Sommigen hadden op dat moment nog volop spirit en snelheid om de laatste restjes energie uit het lijf te persen voor een goede eindklassering en tijd. En anderen, gelukkig maar een paar, zag ik worstelen in de hindernis en denken wanneer is deze ongelijke strijd nu eindelijk afgelopen? Gelukkig komt iedereen heelhuids en zonder een hindernis te hebben gemist binnen. Thomas Niemarkt die ook een verslag van deze run heeft geschreven had het erg moeilijk; in de eindhindernis moest hij meerdere malen opnieuw beginnen maar op karakter toch de bel gehaald. Prima gedaan Thomas! Elsa was heer en meester (eigenlijk: ‘dame en meesteres’) bij de meisjes JSC-C. De Veenendaalse Rianne Hamelink had ditmaal geen schijn van kans. 1000 punten in de pocket en dat helpt je echt wel verder naar een stevige positie in het klassement. Ik herinner mij vorig jaar ook nog goed: toen werd in Wesepe onze Elsa tweede tijdens het NK jeugd en om het verhaal compleet te maken: negen jaar eerder was het ook een meisje van onze groep die opzien baarde. Lisanne Oegema uit Hurdegaryp werd in 2004 Nederlandse kampioene bij de MRC-C (nu heet het JSC-C).

Ook het beest van Wergea Gijs deed vandaag van zich spreken: een derde plaats betekende wel zijn allereerste podiumplaats in de survivalsport. En dat in een zeer sterk en groot deelnemersveld. Magnifiek Gijs. Het lange wachten op zijn prijs was dan ook de moeite waard. Maar daarna wel snel naar oma in de polder om de gewonnen beker te laten zien. Al met al was het een geslaagde dag in dat mooie Wesepe. Volgend jaar zien ze ons vast weer. Maar eerst richten we ons vizier op de volgende JSC-wedstrijd die op 10 mei in Havelte wordt gehouden. Dat is voor ons een nieuwe run dus zijn we erg benieuwd welke uitdagingen ons daar staan te wachten. We kunnen onze vergaarde kwaliteiten eerst nog testen tijdens de Wrot Run op 26 april in Kollumerzwaag; een tussendoortje en ook een leuk alternatief voor de training een dag later; gelukkig hebben de meesten van jullie ingeschreven. O ja, we hadden ook nog de Condensloop; daaraan hebben ook een heleboel aan meegedaan (1042 lopers om precies te zijn waarvan 14 van onze groep). Als wedstrijdleider reed ik voorop bij de halve marathon en heb jullie helaas niet in actie gezien. Gelukkig heeft Jelte wel zijn ervaringen aan het papier (scherm dus) toevertrouwd (zie bij de tab Verslagen en JSC Team)..

Verslag:

Imco van der Wal